LeDor VaDor - Online Zsidó TV

Itt az új “Csinálj magadnak saját vallást” alkalmazás!

Mennyire lehet személyes élmény egy olyan vallás törvényeit gyakorolni, amely mindenkinek ugyanazt teszi kötelezővé? Hogy érezhetem, hogy nekem különleges kapcsolatom van I-tennel, ha pont ugyanazt teszem, mint bármelyik másik zsidó?

Erre a kérdésre nincs válasz. Illetve a válasz az: sehogy. Köszönjük fegyelmüket, viszontlátásra.

Nem, nem, itt nem lehet vége. De mégis, hogy lehet a vallás egyéni, ha egyszer mindent meghatároz?

Hetiszakaszunk elején találkozunk a fogadalom feloldásának módszereivel. Ha valaki tesz egy fogadalmat, és később olyan információhoz jut, amelynek birtokában biztosan nem tett volna fogadalmat, egy bíróság feloldhatja a kötelezettség alól.

A követekző példa egy asszonyra vonatkozik, aki olyan fogadalmat tesz, amely rossz hatással lehet a házastársi kapcsolatra. Ilyen esetben a férjnek 24 óra áll rendelkezésére (másik vélemény szerint csak az adott nap, napnyugtáig), hogy kifejezze a fogadalom iránti nemtetszését, és ezzel semmissé tegye a fogadalmat. Ehhez még a Tóra hozzátold néhány szót: “… és I-ten bocsásson meg neki [a feleségnek].”

Tulajdonképpen miért is kellene megbocsátani a feleségnek? Mi az ő bűne? Ha megszegi a fogadalmát, azt helyesen teszi, hisz a férje semmissé tette azt. A “bűn” amiért I-ten megbocsát nem más, mint a fogadalom hiánya. Természetes, hogy I-ten megbocsát érte, hiszen a feleség nem tehet róla, hogy a férje semmissé tette a fogadalmat. De a hiány ettől még ott van.

Amit a cikk elején állítottunk, igaz: az ember nem érezheti, hogy személyes kapcsolata van I-tennel, ha épp azt teszi, mint bárki más. Ennek ellenére I-ten elvárja tőlünk, hogy egyéni viszonyunk legyen vele. Ezt pedig úgy tehetjük, hogy ki-ki a saját személyiségének megfelelően magára vállalhat olyan szokásokat, amelyek számára különlegessé teszik a vallásos életet.

Ha egy ember csak annyit tart, mint amennyit az előírások szerint muszáj, az valójában kötelességként tekint a vallására, nem pedig társkapcsolatként. A Tóra törvényei általános érvényűek, mert I-ten csak azokat a törvényeket válogatta ki, amelyeket mindenki egyaránt be tud tartani. De ezenfelül mindannyian tudjuk I-tent szolgálni a magunk módján. Mindenkinek van valamilyen eszköze, amivel többet tud tenni másoknál: van aki az intellektusával, van aki a mások iránt tanúsított empátiájával, van aki kedvező anyagi helyzete által, kreativitásával, zenei képzettségével, türelmével, vagy éppen humorával tűnik ki.

I-tennek nincs kiválasztott embere, csak kiválasztott népe. A nép pedig egymástól eltérő adottságú emberek közössége. A Tóra törvényei mindannyiunkra vonatkoznak. De mi, mint nép és közösség csak akkor teszünk eleget a kiválasztottsággal járó felelősségünknek, ha ezenfelül mindannyian a magunk egyéni módján is szolgáljuk a Teremtőt.

Lőwy Gábor

Korábbi híreink