›› Vajha ez a szívük, maradna nekik, hogy féljenek engem miden időben.‹‹
Innen következtetik a bölcsek, hogy minden az Ö- valótól ered, minden az ő ajándéka, kivéve az I-tenfélelem, az egyedül, ami az embertől függ és nem kapjuk!
Ezt az Ö- való nem mozdítja elő, hanem minden ember saját szívének sugalmazására van bízva.
שמע ישראל יי אלהינו יי אחד- ‹‹Halljad Izráel, az Ö- való a mi I-ünk, az Ö- való egy!
Ezen mondatban az Ö- való neve háromszor fordul elő: יי אלהינו יי
Az első név jelzi, hogy I- ten volt, és uralkodott még a világ megteremtése előtt is. A második, annak ad kifejezést, hogy I- ten a jelenben is Urunk, és az utolsó név bizonyítja, hogy időtlen időkig is Örökkévalónk lesz!
Ha az ember ezt az imát mondja, csakis áhítattal tegye, ezt jelzi, a שמע szó is, mely egyszersmind értelmet fejez ki.
A Szináj hegyén egyhangúlag vallotta a zsidó nép, hogy ‹‹ Megtesszük és meghallgatjuk›› I-ten parancsait. Az aranyborjú készítésénél megszegték a “ megtesszük” fogadalmát, most tehát arra kérlek benneteket, hogy tartsátok meg legalább a “ meghallgatjuk” fogadalmát, hogy naponta áhíttattál elmondjátok a S’ma imát!
Hasonló, ez azon esethez, midőn a király két drágakövet ajándékozott arájának az egyiket csakhamar elvesztette, ekkor arra kérte a király, hogy legalább a másikra vigyázzon, hogy azt el ne veszítse.
Balog Dániel
A reggeli Smá imát Tfillinben kell elmondani, mert így a Tfillin és magunk vagyunk az igaz tanúk az Egyi-tenhit kijelentése mellett, Tfillin hiányában csak magunk vagyunk, s tudjuk, hogy egy tanú nem tanú. A Smá…Echád utolsó betűi az ájin (ע) és dáled (ד), együtt ÉD (עֵד), azt jelenti tanú.
Lefkovics Kornél
Korábbi híreink