LeDor VaDor - Online Zsidó TV

Hol vagy spirituálisan, szellemileg most?

Ájé – Hol? – אַיֵה

Az Ájé (אַיֵה) héber szó a hol kérdőszót jelenti magyarul és heti szakaszunkban (Vájérá) háromszor fordul elő:

1. M1/18:9
Mikor a három férfi testbe öltözött angyal meglátogatja Ábrahámot és ő ételt és italt szolgál fel nekik, közben ők ezt kérdezik Ábrahámtól:

„Hol van a feleséged, Sára? ”„Ájé Szárá istéchá? ”

2. M1/19:5
Szodoma lakói mikor körülfogták Lót házát és az ‘angyalok’ holléte felől érdeklődtek így szóltak

„Hol vannak a férfiak, akik az éjjel hozzád jöttek?” „Ájé háánásim áser báu élechá hálájlá?”

3. M1/22:7
Szakaszunk vége felé Ábrahám és fia Izsák együtt mennek Mória hegye felé, hogy Ábrahám beteljesítse az utolsó próbatételt, fia feláldozását. Izsák ezt kérdezi apjától:

„Itt van a tűz és a fa, de hol van a bárány az égőáldozathoz?” „Hiné háés vöháécim vöájé hásze löolá?”

Aki a modern héber nyelvet kicsit is ismeri, az tudja, hogy a hol kérdőszóra az ejfó (איפה) héber kifejezést használjuk (és a Tóra is rengeteg helyen másutt).

Mi a különbség akkor az ejfó és ájé szavak között, és miért használja az ájét a Tóra a fenti esetekben?

Általánosságban az ejfó kérdőszót akkor használjuk, mikor szimplán érdeklődünk valaminek vagy valakinek a holléte felől, míg az áje szó pedig egy célzott kérdésre utal, arra, hogy valaki vagy valami egy helyen van egy másik hely helyett, vagy pedig itt kéne lennie és nem pedig egy másik helyen.

A fenti esetekre vonatkoztatva:

1. Sárának ott kellett volna lennie a vendégek fogadásánál.
2. Szodoma gonosz lakói szerint Lót vendégeinek mellettük a helye.
3. Izsák jogosan veti fel a kérdést, hogy ha nincs velük az áldozati bárány akkor merre lehet.

Sokszor abból is lehet tanulni, ha megnézzük, hogy egy szó – jelen esetben az ájé – milyen kontextusban fordul elő először a Tórában. Ezzel a szóval Ádám és Éva bűnbeesése után találkozunk először, mikor az emberpár elbújik az Ö-való elől, aki ezt kérdezi emberünktől (Mózes1/3:9):

„Hol vagy?” „Ájeká?” „אַיֶכָּה” (Az ájeká az ájé ragozott alakja)

Természetesen az Ö-való mindent tud, azt is, hogy hová bújtak el. Akkor mire vonatkozik a kérdés?

Miért rejtőztél el előlem, I-tened elől? Hol vagy spirituálisan, szellemileg most? És valójában hol kéne lenned (mellettem és nem máshol)?

Érdemes ezen mindenkinek elgondolkodnia…

Lefkovics Kornél (Rabbi David Fohrman alapján)

Korábbi híreink